יום שני, 6 באפריל 2015

מחלת אוסטיאופורוזיס

אוסטיאופורוזיס המחלה השקטה


אוסטיאופורוזיס = עצם מחוררת. מונח זה מתאר את מצב העצם, אשר בעקבות המחלה נעשית צפופה פחות וכתוצאה מכך הופכת לשבירה. מצב זה עלול לגרום לנכות קבועה ולכאב, ובמקרים מסוימים אף למוות.

התפרקות העצמות בתחילת המחלה אינה גלויה, היות והיא אינה מתבטאת באותות גופניים ומפני שאיכות החיים של החולים עדיין לא נפגעת. לעיתים קרובות מתגלה המחלה לראשונה בשלב מתקדם, כאשר העצמות נשברות. שברים קורים בעמוד השדרה, בירכיים, בצוואר הירך ובזרועות. חולים רבים אינם מחלימים החלמה מלאה והופכים לסיעודיים. בשלב מתקדם של האוסטיאופורוזיס ניתן להבחין גם בשינויים חיצוניים: גבם של החולים מתקמר ונהיית להם "גיבנת". ארגון הבריאות העולמי כולל את האוסטיאופורוזיס בין עשר המחלות המשמעותיות ביותר. על אף המניעה והטיפול היעילים הקיימים בימינו, מרבית החולים באוסטיאופורוזיס אינם מודעים למחלה ואינם מטפלים בה. להופעת האוסטיאופורוזיס תורמים גורמי סיכון שונים לרבות נטייה גנטית, תזונה, ואורח חיים. לנשים בגיל המעבר נשקף סיכון גבוה במיוחד ללקות באוסטיאופורוזיס, משום שמסת העצם פוחתת במהירות בגיל זה: בחמש השנים הראשונות לאחר הפסקת הווסת, מתמעטת רקמת העצם ב-10 עד 15 אחוזים.

בכל שבר יש לחשוב על אוסטיאופורוזיס בכל נפילה המסתיימת בשבר, מומלץ לחשוד שסיבת השבר איננה הנפילה לבדה אלא אוסטיאופורוזיס. אם פגיעה פעוטה שוברת עצם, יש להתייחס לכך כפעמון אזהרה המתריע על שבירותן של העצמות. נשים שכבר נשברה להן עצם נתונות בסיכון מוגבר לשברים נוספים. על מנת להתגונן ביעילות מפני שברים, יש לקבל טיפול תרופתי ולאכול תזונה עשירה בסידן.  

עישון, אלכוהול, קפאין ומיעוט תנועה מזיקים לגוף באופן כללי, אך גם מחלישים את העצמות. אורח חיים בריא מחזק את העצמות. אורח חיים בריא בגיל צעיר מעודד את בניית מסת העצם ומונע את פירוקה בגיל מאוחר יותר. אצל אנשים שלקו באוסטיאופורוזיס, אורח חיים בריא מעכב את פירוק מסת העצם. אורח חיים בריא ומניעת אוסטיאופורוזיס מוקדמת תלויים בראש ובראשונה בפעילות גופנית סדירה, המונעת את הידלדלות מסת העצמות וגם מחזקת את השרירים. גורמים חשובים נוספים הם תזונה בריאה הכוללת מוצרי מזון עתירי סידן ושהות סדירה באוויר הצח ובשמש, על מנת לשמור על יציבות העצמות ועל קשיחותן.

חשיבות הפעילות הגופנית במניעת תסמיני המחלה:

ü   שיפור יכולת תפקודית

ü   הקטנת הסיכון לנפילות ושברים

ü   מניעת כאבים והקלתם

ü   הגעה לשיא מסת עצם גבוהה

ü   האטת קצב אובדן המינרלים (הגנה על השלד)

סוגי תרגילים המסייעים במניעת אוסטיאופורוזיס: 

ü   תרגילים נושאי משקל (הליכה, ריצה)

ü   תרגילים כנגד התנגדות (משקולות, גומיות, מכשירי כושר)

ü   תרגילי שיווי משקל

ü   טיפוח ותרגול יציבה

ü   תרגילי הרפיה

מאתר:articles. אודות הכותב: מיכל כפיר 052-6233535 077-3377406

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה